از میان بسیاری از ابزارهای سئو ، ابزار وبمستر گوگل یکی از مفیدترین ابزارها برای در کمک به بهینه سازی وب سایت می باشد. این ابزار از دست آوردهای گوگل می باشد که این خود اعتبار آن را تایید کرده و بسیاری از جنبه های حیاتی سئو را ارائه می دهد. همه این ها دلیل خوبی برای شروع استفاده از گوگل کنسول و یا گوگل وبمستر است.

این مجموعه ابزارهای مفیدی را برای برقراری ارتباط با گوگل و آسنایی با جنبه هایی که گوگل برایبررسی یک سایت در نظر می گیرد ارائه می دهد ،  مانند لیست لینک های خارجی و داخلی به سایت ، نرخ خزیدن ربات گوگل برای ایندکس سایت ، بررسی کلمات کلیدی که کاربران برای هدایت به سایت شما استفاده می کنند ، همچنین نرخ کلیک برای هر کلمه کلیدی ، نمایش آمار سایت و بسیاری امکانات دیگر .

 

یکی از موضوعاتی که باید در این باره ذکر کنیم ، حریم خصوصی است . زمانی که شما دسترسی کاملی از اطلاعات سایت خود به گوگل می دهید ، ممکن است نگران چگونگی بررسی اطلاعاتتان شوید . گوگل یک شرکت معتبر است و اصلا خوشایند نیست که از داده هایی محرمانه که شما در اختیار آنها قرار داده اید ، سواستفاده کند اما اگر این اطلاعات برای شما خیلی مهم هستند قبل اجازه دسترسی کامل به گوگل بیشتر فکر کنید.

 

چگونه شروع کنیم ؟

 

برای استفاده از ابزار گوگل وبمستر نیاز به ثبت نام دارید. برای پیوستن به این مجموعه بزرگ و استفاده از امکانات آن مقاله آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر را مطالعه کنید. پس از ثبت نام و گذراندن مراحل تایید اعتبار مالکیت به پنل مدیریت فعالیت های سایت خود دسترسی خواهید داشت.

 

ابزارهای گوگل کنسول / Google Webmaster Tools

 

داشبورد Dashboard

اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد داشبورد است . در این بخش به تمامی بخش های اصلی دسترسی خواهد داشت ، Search Queries, Links to Your Site, Crawl Errors, Keywords, Sitemap . برای دسترسی به هر بخش روی آنها کلیک کنید.

 

Search Queries

در این بخش کلماتی را که منجر به ورود کاربر به سایت شما می شود را نمایش می دهد. لیست طولانی از کلمات کلیدی که کاربران با جستجو آنها به سایت شما وارد شده اند را در اختیارتان قرار می دهد . این لیست بهترین کمک به شما برای کلماتی است که در حال بهینه سازی آنها هستید است و همچنین شامل لیستی از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با هدف شما که از آن بی خبر بودید. بنابراین می توانید کلیدواژه های مناسب را انتخاب کنید و بهینه سازی را شروع کنید.

در این بخش می توانید تعداد کلیک های مرتبط با هر کلیدواژه را که با ایده CTR نمایش می دهد رابررسی کنید. نرخ کلیک بالا مرتبط بودن کلمه را گوشزد می کند که شاید پیشنهاد خوبی باشد تا شما این دسته از کلمات را انتخاب کنید و سرمایه گذاری بیشتری به آنها اختصاص دهید و همچنین پیشنهاد می کنیم از کلماتی که نرخ کلیک کمتری دارند صرف نظر کنید.

 

Links

دومین بخش بسیار مفید از ابزار گوگل وبمستر ، بخش Links to Your Site است . این بخش مدیریت کاملی از لینک های داخلی و خارجی وب سایت تان ارائه می دهد همچنین صفحاتی که ممکن است به آنها لینک کرده باشید قابل نمایش است . همانطور که با ابزارهای دیگر هم لینکهای سایت خود را تست کرده اید ، انتظار نداشته باشید که تمامی لینک های وب سایت شما را نمایش دهید اما با این حال این لیست می تواند برای بررسی مفید باشد.

یکی از مزایای بخش لینک ها اجازه به غیرفعال کردن دسترسی لینک هایی که تشخیص می دهید مضر هستند ، می باشد. لینک از سایت های مضر می تواند به رتبه بندی وب سایت آسیب بزند.

 

Keywords

این بخش مشابه با بخش Search Queries است که به کلمات کلیدی می پردازد اما در بخش Search Queries کلماتی را که کاربر با جستجوی آنها به وب سایت شما وارد شده است نمایش می دهد. با این حال تفاوتشان این است که در بخش keywords شما کلماتی را میبینید که گوگل از سایت شما جمع آوری کرده است . این دو لیست از کلمات کاملا متقاوت هستند و نشان می دهد که شما وب سایت خود را برای کلمات کلیدی که کاربران به دنبال آنها هستند ، بهینه سازی نکرده اید.

 

Crawl Errors

اگر مشکلی در کاوش و بررسی صفحه ای از سایت پیش بیاید بدان معنی است که ممکن آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده نشود. در بخش Crawl errors جزئیات خطاهایی که در ایندکس و بررسی درون سایت پیش آمده نمایش داده می شود. گزارش Crawl stats عملکرد موتور کاوشگر بر روی سایت است که شامل میانگین زمان صرف شده برای دریافت صفحات و تعداد روزانه صفحات بازدید شده و حجم باند مصرفی است.

 

Sitemap

گوگل به شما اجازه می دهد تا به طور مستقیم نقشه سایت را برای کمک به آن در ایندکس تمامی صفحات ، ثبت کنید. با ثبت نقشه سایت گوگل می تواند راحت تر و سریع تر به مرور سایت شما بپردازد و تغییرات صفحات را خیلی سریعتر شناسایی کند. پس از ثبت نقشه سایت می توانید آخرین وضعیت آن را بررسی و تعداد لینکهای اضافه شده به موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنید.استفاده از این سرویس خیلی موثر است ، حتما نقشه سایت را در گوگل وبمستر ثبت کنید. به یاد داشته باشید که گوگل نقشه وب سایت هایی که حداکثر ۵۰۰۰۰ آدرس دارند را ثبت می کند.

 

 Robots.txt  و امکانات دیگر

بخش هایی که تاکنون توصیف کردیم بخش های پایه ابزار گوگل کنسول هستند. بخش های پیشرفته ای هم وجو دارد که ما وارد جزئیات آن ها نخواهیم شد. برای مثال استفاده از این ابزار برای ارسال فایلRobots.txt  ، یا مشخص کردن آدرس اصلی دامنه (با www یا بدون www) که در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

 
 

ابزار گوگل وبمستر یکی از ابزارهای واقعا ارزشمند در زمینه سئو می باشد . این ابزار یک دید کلی از جنبه های مهم سئو از قبیل کلمات کلیدی ، لینک ها ، خطاهای جستجو و ایندکس و … برای وبمستران فراهم میکند. در این مقاله سعی کردیم با بررسی کلی اجزای این مجموعه و متذکر شدن فواید آن شما را جهت استفاده ازآن برای بدست آوردن رتبه بهتر و پیشرفت هر چه بهتر و بیشتر سئوسایتتان یاری نماییم.