واردات کالا از آلمان را می توان یکی از شلوغ ترین و حجیم ترین واردات به کشور دانست. آلمان یکی از کشورهای شناخته شده اروپایی در زمینه تولید و صادرات کالا است. ایران همچنین یکی از کشورهای آسیایی است که متقاضی منظم واردات کالا از آلمان است ، زیرا اداره گمرک این کشور در سال 1394 بیش از 600000 تن کالا را از آلمان ترخیص کرد که این نشان می دهد متقاضی متقاضی ایران یک تبلت برای تجارت و واردات کالا از آلمان.
توجه داشته باشید که واردات کالا از گمرک فقط به محصولات خاص محدود نمی شود ، اگرچه تقریباً 40٪ از ترخیص کالا از آلمان محدود به اتومبیل است ، اما ترخیص تجهیزات پزشکی و کالاها ، لوازم خانگی و ... نیز بسیار محبوب هستند.

البته ایران علاوه بر واردات کالا از آلمان ، حجم بالایی از صادرات به آلمان را نیز دارد. مهمترین کالاهای صادراتی از ایران به آلمان عبارتند از: پسته ، زعفران ، گیاهان دارویی ، گل و لوازم تزئینی و غیره.

تجار و بازرگانان آلمانی انتظار دارند طرف قراردادشان در انتخاب لباس و لباس هوشمندانه عمل کند. زنان باید برای جلسات مناسب لباس بپوشند و مردان نیز باید کراوات بپوشند. صحبت انگلیسی معمول است ، اما تسلط به زبان آلمانی یا داشتن مترجمی که به زبان آلمانی تسلط داشته باشد مزیتی برای کسانی است که با آلمانی ها سر و کار دارند.

آلمان بزرگترین اقتصاد در اروپا است و عمده و عمده صادرات این کشور عبارتند از: ماشین آلات ، وسایل نقلیه موتوری ، مواد شیمیایی ، آهن و فولاد و غیره. ایالات متحده ، فرانسه ، هلند ، انگلستان و چین نیز تجارت اصلی آلمان هستند.
روند واردات کالا از آلمان
توجه داشته باشید که واردات از هر کشوری براساس سازوکارها ، قوانین و مقررات آن کشور انجام می شود. واردات از آلمان مانند سایر کشورها قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

کلیه کالاهای تجاری یا اصطلاحاً وارداتی وارد گمرکات ایران می شوند و لازم است که کلیه استانداردها و پروانه های لازم را کسب کرده و کلیه قوانین و مقررات تجارت داخل کشور برای آنها اعمال شود. به عنوان مثال کالاها و محموله های غیرقانونی مانند مواد مخدر و الکل اجازه ورود به کشور را ندارند و هرگز از گمرکات کشور عبور نمی کنند. کالاهای وارداتی از آلمان دقیقاً همان روند را طی می کنند و بنابراین سایر مراحل ترخیص کالا انجام می شود.